להיות נהג מונית – טיפים לעבודה רווחית, בריאה, מהנה ובטיחותית

נהג מונית מנוף לשלום

החלטת לפתח קריירה כנהג מונית.

ביררת את כל הפרטים, הוצאת את כל הטפסים הרלוונטיים ואפילו התחלת לבדוק הרשמה לקורס רישיון למונית  – נראה שאתה נמצא על הדרך הנכונה.

אבל בתום הקורס ולאחר קבלת הרישיון עוד יישאר דבר אחד לעשות – לדעת כיצד להפוך את העבודה החדשה לרווחית ובריאה, ואפילו למהנה.

אז החלטנו לרכז עבורך את כל ההמלצות החשובות עבור הקריירה החדשה שלך, כך שתוכל לייצר לך שגרת עבודה נכונה ולהוציא את המיטב מהעבודה.

כיצד להיות נהג מונית ולהצליח בתחום?

מדובר קודם כל בעבודה, ולכן הבחירות הראשונות שנוגעות לעבודה צריכות להיות החלטות מההיבט הכלכלי.

השאלה הראשונה שכל נהג מונית שואל את עצמו היא האם ירכוש מספר ירוק משל עצמו, או שיעבוד עבור תחנת מוניות כלשהי – כלומר, האם יהיה נהג עצמאי, או נהג שכיר:

נהג מונית שכיר:

לנהג המונית השכיר אין מספר ירוק משל עצמו, ולכן על אף שהוא רשאי לנהוג על מונית, הוא אינו רשאי להפעיל אותה.

לפיכך, הנהג נדרש לעבוד עבור תחנת מוניות אשר מפעילה את המונית עבורו.

מצד אחד, העבודה כשכיר אינה בעלת פוטנציאל רווחיות כמו העבודה כעצמאי, שכן הנהג מתחלק עם התחנה בהכנסות המונית, ולמעשה, התחנה משלמת לו כשכיר.

מצד שני, העבודה כשכיר היא יציבה יותר ויש בה ביטחון כלכלי, שכן הנהג השכיר לא צריך לדאוג ללקוחות בעצמו, והתחנה מספקת לו אותם לרוב.

נהג מונית עצמאי:

נהג המונית העצמאי הוא נהג בעל מספר ירוק, וכך הוא רשאי להפעיל מונית בעצמו.

באופן הזה, הנהג אינו נדרש לעבוד עבור תחנת מוניות, והוא יכול לעבוד לבדו ולקחת לכיסו את כל הרווחים המגיעים מן הלקוחות.

העבודה כנהג עצמאי עשויה להיות מסובכת הרבה יותר – על הנהג לדאוג להיבטים הפיננסיים והבירוקרטיים של העבודה, כאשר הבולטים מביניהם הוא תשלומי מיסים וכדומה.

בנוסף, על הנהג למצוא לקוחות לעצמו, שכן אחרת הוא לא ירוויח כסף.

הנהג העצמאי צריך להיות הרבה יותר מסודר ומאורגן מהנהג השכיר, אך כאשר הוא עושה זאת, הוא יכול להרוויח הרבה יותר מן הנהג השכיר – הוא אינו חולק את רווחיו עם תחנת מוניות כלשהי, וכך כל פירות עבודתו הקשה מגיעים לכיסו.

ייתכן שהבחירה הטובה ביותר היא לפחות להתחיל את הקריירה כנהג שכיר בתחנת המוניות.

במקום לקפוץ למים ולהתחיל לבנות קריירה כעצמאי מאפס, הנהג עשוי להעדיף לצבור קודם את הניסיון הראשוני עם רשת הביטחון שמעניקה לו תחנת מוניות.

בנוסף לכך, וותק הרישיון מעניק הנחה לרכישת מספר ירוק, וכך יכול הנהג החדש להגדיר לעצמו ממש את התקופה בה יצבור את הניסיון ושאחריה ירכוש את המספר הירוק.

מי שפונה להיות נהג עצמאי בכל זאת – בין אם הוא מרגיש שהוא די מסודר ואחראי, או שהוא צבר די ניסיון כנהג מונית שכיר – יכול להשתמש בהמלצות הבאות שיעזרו לו בדרכו כעצמאי:

  • השקעה במונית:

כעצמאי צריך לטפל במונית אפילו יותר מאשר הטיפול שניתן לה כשכיר – הנהג העצמאי תלוי בהרגשת הנוחות של הלקוחות שלו.

שמרו על המונית נקייה ונוחה, ונסו אף למלא את המונית באמצעים טכנולוגיים המעידים על מקצועיות, החל מ-GPS ועד למסכים עבור המושבים האחוריים.

  • פרסום:

ניתן להשתמש בכל כלי הפרסום הרלוונטיים כיום עבור התחום כדי להגיע ללקוחות חדשים וכדי לשמר לקוחות קיימים.

האמצעי המרכזי ביותר כיום הוא ככל הנראה האינטרנט, ואין סיבה לוותר על דף פייסבוק או אפילו על אתר פרטי.

מנגד, פריט חשוב לנהג העצמאי אפילו יותר הוא כרטיסי הביקור – תנו את הכרטיסים ללקוחות, וכך תהפכו אותם ללקוחות קבועים.

  • הסכמים:

הדרך הטובה ביותר להבטיח זרם קבוע של לקוחות הוא יצירת הסכמים גלובליים עם חברות, מושבים, קיבוצים וכדומה.

צרו קשר עם גופים שכאלה – ואפילו עם קבוצות שאינן מוגדרות כגופים מאורגנים, אך שזקוקות להסעות בתדירות קבועה כלשהי – והציעו להם הסכם גלובלי לפיו תעניקו תעריף נמוך יחסית בתמורה לשימוש קבוע בשירותיכם.

כיצד להיות נהג מונית ולהישאר בריא?

עם הכניסה אל הקריירה החדשה, יש לזכור שאסור לטבוע בה לחלוטין, מכיוון שאנחנו עדיין צריכים לטפל בעצמינו תוך כדי העבודה.

לכל עבודה יש את השגרה שלה וכך את ההשפעות הבריאותיות שעשויות להיות לה על העובדים, והעבודה כנהג מונית אינה שונה מכך.

למעשה, פעמים רבות העבודה כנהג מונית עשויה להיות מונוטונית במיוחד, והדבר לא תמיד טוב לגוף שמבקש להתמתח ולזוז.

לכן, חשוב מאוד לשים דגש על שמירה על הבריאות בזמן העבודה, ולנקוט בכל האמצעים האפשריים כדי לסגל לעצמנו אורח חיים בריא אשר יטיב עם גופינו גם לאור ההשפעות הבריאותיות הטמונות בקריירה שבחרנו.

להלן כל האלמנטים שעשויים להיות בעלי השפעות בריאותיות בעבודה כנהג מונית, ופתרונות אשר ימתנו את ההשפעות הללו וישמרו לנו על גוף בריא:

  • שעות עבודה ארוכות:

שוק העבודה כולו סובל מעלייה מתמדת בהיקף שעות העבודה השבועיות אשר עשויות להיות בו רעות רבות.

בהקשר של עבודה כנהג מונית, הבעיה העיקרית עם שעות עבודה ארוכות היא שהעייפות שהן מקנות עשויות לגרום לירידה בערנות בעת הנהיגה, שהיא בתורה עשויה להיות מסוכנת במיוחד על הכביש.

הדבר יכול להתבטא הן בשחיקה במהלך המשמרת, כאשר עבודה רצופה לאורך שעות גורמת לעייפות הולכת וגוברת, או שהוא יכול להתבטא בעייפות נגררת כאשר שעות העבודה הארוכות גורמות לפרקי זמן המנוחה שבין המשמרות להתקצר.

הדבר הראשון והחשוב ביותר שניתן לעשות כדי למזער את ההשפעות של התופעה היא לתחום את שעות העבודה באופן ברור – כך נדע מראש מתי אנו מתחילים לעבוד, מתי אנו מסיימים, ונקבל זמן מנוחה קבוע מראש.

בזמן העבודה עצמה, ובמיוחד במשמרות ארוכות, יש להגדיר זמנים להפסקות, בהן נוכל להתרענן.

בנוסף לכך, ממש כפי ששעות העבודה מוגדרות, כך שעות המנוחה צריכות להיות מוגדרות, ועלינו לדאוג שאנו מספקים לעצמנו מספיק מנוחה שבועית.

  • משמרות לילה:

אף יותר משעות העבודה הארוכות, משמרות הלילה הן שנותנות את אותותיהן כאלמנט בעל השפעות בריאותיות חשובות.

הצורך לדעת להתמודד כראוי עם משמרות הלילה הוא חשוב במיוחד עבור נהג המונית, מכיוון שלערנות יש תפקיד מפתח בנהיגה בטוחה.

לכן, יש מספר המלצות שניתן לאמץ כדי להתמודד כראוי עם משמרות הלילה, כאשר שתיים מהן עשויות להיות בסיסיות במיוחד – קפה ותנומה. 

נהג מונית נוסע על הכביש בלילה

מבחינת הקפה, מחקרים מראים שהקפה אכן עוזר לערנות בזמן משמרת הלילה, ויותר מזה, הוא מונע ירידה של המצב רוח שעשויה להיגרם מן העייפות.

התנומה היא פריט חשוב, ומחקרים מראים שתנומה קצרה עדיפה על היעדר שינה, וכך אף תנומה של חצי שעה במהלך משמרת הלילה עשויה לשפר משמעותית את התפקוד של הנהג.

בנוסף לאלו, המלצה אשר תורמת רבות לגוף ולשעון הביולוגי היא לסדר את המשמרות בהתאם למקומם ביום, כלומר, משמרת הלילה תבוא בין משמרת הערב למשמרת הבוקר – תשדלו להימנע מלעבוד משמרות בוקר לאחר משמרות הלילה, ולעבוד משמרות ערב אחריהן, אלא עבדו ביום אחד במשמרת בוקר, ביום שלאחריו במשמרת ערב, וביום שלאחריו במשמרת לילה.

  • ישיבה לאורך זמנים ממושכים:

היבט נוסף בעבודה כנהג מונית הוא הישיבה לאורך זמנים ממושכים, אשר לרוב אינה בריאה לגוף.

הגוף צריך לזוז ולהימתח, ולכן אין ספק שהפסקה קצרה מידי פעם מהעבודה כדי למתוח את הרגליים חשובה ביותר.

עם זאת, גם בין ההפסקות הללו, ישנם תרגילים פשוטים ומהירים שניתן לבצע כדי להקל על הרגליים, הגב ושאר חלקי הגוף.

כדי לגרום לרגליים לנוע, ניתן לתופף עם כפות הרגליים על הרצפה גם מישיבה – שימו לב, לא מדובר רק על הרעדת הרגל, אלא על תיפוף של ממש אשר משמיע רעש. 

מתיחה של שרירי הגוף העליון יכולה להתקבל מישיבה זקופה והפגשת שתי כפות הידיים אל מול החזה – אז ניתן לתת לכפות הידיים לנסות ולדחוף זו את זו, או לנסות ולמשוך זו את זו.

בנוסף, הרגל שכל אחד צריך לסגל לעצמו הוא מתיחת הכתפיים – פשוט מרימים את הכתפיים ומחזיקים אותן למעלה למשך מספר שניות, או לחילופין, מותחים את השכמות לאחור ומחזיקים אותן שם למספר שניות.

תרגיל מצוין במיוחד שניתן לבצע בהשהיות קצרות מן הנהיגה הוא התרגיל הבא: מניחים יד על העורף, ומתכופפים כך שהמרפק של הזרוע ייגע בברך הנגדית – מספר חזרות עבור כל יד יעזור משמעותית למתיחה רצויה של השרירים התומכים בגב ובבטן.

לבסוף, כאשר כבר יוצאים לגמרי מן המונית, ניתן למצוא קיר ולהישען נגדו בישיבה – כופפו את הרגליים ממש כאילו אתם יושבים, והישענו על הקיר כך שהגב כולו ייצמד אליו.

  • סטרס ולחץ מן העבודה:

הלחץ מן העבודה עשוי להיות בעל השפעות שליליות במיוחד, והוא ניכר אצל כל עובד, אך במיוחד אצל עובדים עצמאיים שהרווחים שלהם תלויים בהם בלבד.

כדי להביא לשגרת חיים בריאה יותר, מומלץ לנקוט בכל האמצעים הטבעיים למזעור הלחץ מן העבודה, וביניהם ניתן למנות אינספור שיטות פשוטות כמו נשימות נכונות אשר יש להן השפעה ישירה על הרגעת הגוף.

בנוסף, כנהגי מונית ישנם שני גורמים עיקריים ללחץ שניתן לדאוג לטפל בהם באופן ישיר.

הראשון הוא הלחץ הנובע מעבודה עם אנשים, והטיפול בו הוא בפשטות חשיבה חיובית – מחקרים מראים שאנו יכולים להתנות את עצמנו, וגם אם בהתחלה ננסה למזער את הכעס והרוגז שלנו על אנשים אחרים בכביש באמצעות טיעונים שאנו לא באמת מאמינים בהם, לאחר זמן מה אנו נתחיל באמת לחשוב באופן חיובי וסלחני יותר כלפי הסובבים. 

השני הוא הלחץ הנובע מתוך הצורך בהכנסה, ואותו ניתן למזער באמצעות ניסיון להגברה של העבודות הקבועות או המוגדרות מראש, אם באמצעות יצירת הסכמים גלובליים עם קבוצות ועם ארגונים, או אם באמצעות הסעות ליעדים קבועים ופופולאריים שיש להם תעריף קבוע.

שיפור חווית הנסיעה לנהג ולנוסעים

שיפור חווית הנסיעה היא בעלת חשיבות עליונה בכל מה שקשור לנהיגה במונית, שכן היא בעלת השפעות חיובית על תחומים רבים.

ראשית כל, שיפור חווית הנסיעה היא בעלת היבטים בריאותיים חשובים, אשר דרושים לנהג שמבלה שעות כה ארוכות בנהיגה, ואלו בתורם גם שומרים על ערנות גבוהה יותר של הנהג אשר מתבטאת בבטיחות גבוהה יותר בזמן הנהיגה.

שנית, חווית נסיעה נוחה תקסים את הלקוחות, וכך יעלו הסיכויים שהם ירצו שוב לנסוע עם המונית – זו הדרך הטובה ביותר לרכישת לקוחות קבועים, אשר יהוו מקור הכנסה קבוע. 

כדי לשפר את חווית הנסיעה הן עבור הנהג והן עבור הנוסעים, ניתן להשתמש בטיפים הבאים:

  • יחס אדיב ושירותי כלפי הלקוחות: בעבודה מול אנשים, חשוב לאמץ מספר תכונות חברתיות על מנת להשאיר רושם חיובי על הנוסעים ובכך להפוך כל נוסע מזדמן לנוסע קבוע.

נהג מאוד חברותי ושירותי

לקריאה אודות התכונות החברתיות המצופות מנהג מונית ועוד מידע רלוונטי

  • שיפור הנוחות בישיבה:

ישנן שלל רמות בהן ניתן לשפר את הנוחות של הישיבה, וריפודים עבור מושבי הנוסעים עשויים להגיע כמושבים רכים ונוחים בלבד, דרך מושבים אורתופדיים ועד למושבים בעלי אלמנטים עיסויים.

ככל שלנוסעים יהיה נוח יותר, כך עולה הסיכוי שהם יעדיפו לחזור ולבקר במונית שלנו.

בנוסף לכך, הדבר חשוב במיוחד כדי לשפר את הנוחות של הנהג, וכך לשמור טוב יותר על הבריאות הגופנית שלו ועל העירנות.

  • שימוש בעזרים טכנולוגיים עבור הנהיגה:

הראשון והמרכזי מבין העזרים הללו הוא GPS.

לשימוש באמצעים טכנולוגיים יש שני היבטים – ראשית כל, הם אכן עוזרים, ושימוש בהם יכול לקצר את זמני הנהיגה וכך לרצות את הלקוחות.

שנית, האמצעים הטכנולוגיים מעידים על מידה מסוימת של מקצועיות שכל אדם רוצה לראות מנותן השירות שנמצא מולו, וכך הנוסעים יקבלו תחושה שהם עובדים עם נהג מקצועי ואמין.

  • אלמנטים נוספים עבור הנוסעים:

רשימת האלמנטים שניתן לשלב במושב האחורי עבור הנוסעים היא ארוכה למדי, והיא מוגבלת רק על ידי הסכום שאנו רוצים להשקיע בהם ובגודל של כלי הרכב.

כל אלמנט יועיל עם הנוסעים, ירצה אותם, וייחד את המונית שלך בעיניהם.

האלמנטים הללו יכולים להיות פשוטים ונפוצים כמו השחרת החלונות עבור פרטיות הנוסעים, או שילוב של מתקן לחליפות במושב האחורי.

הם יכולים להיות מתקדמים ומתוחכמים יותר, כמו שולחן קטן נשלף עבור מחשב נייד או ספר, מסכים המותקנים לרווחת הנוסעים ואף מקרר קטן אם מדובר בכלי רכב גדול דיו.

אחריות לבטיחות מוטלת בידי הנהג

הנהיגה במונית היא עבודה שמגיעה עם אחריות גבוהה – הכביש עשוי להיות מקום מסוכן, ובטיחות הנוסעים מוטלת בידיו של הנהג.

נהגי המונית אינם מחויבים רק בשמירה על חוקי הנהיגה הכלליים, אלא שהם גם מחויבים בעשיית כל מאמץ למזעור הסיכויים לתאונה או פגיעה מכל סוג.

לפיכך, כל ההיבטים הבריאותיים והנפשיים שהוזכרו לעיל אינם רלוונטיים רק לבריאות הכללית, אלא הם בעלי קשר ישיר ליכולת של הנהג לבצע את עבודתו באופן נכון ולשמור על הנוסעים שנמצאים באחריותו.

היבט חשוב במיוחד הנוגע לנוסעי הבטיחות במונית, ופעמים רבות נופל למחלוקת, הוא נושא חגורות הבטיחות ומה החוק מורה לגבם – לפיכך, להלן סיכום תמציתי של הדרישות המופיעות בחוק.

הנהג והנוסעים במושב האחורי אינם מחויבים בחגורות בטיחות בעת הנסיעה בתוך תחומי העיר, אך בנסיעות בין עירוניות הן הנהג והן הנוסעים חייבים על פי חוק בחגורה.

הנוסע במושב הקדמי, לעומת זאת, חייב לחגור חגורה בכל נסיעה. 

לכתבה מורחבת אודות כללי בטיחות וזהירות בזמן הסעת ילדים. 

ליהנות מהעבודה כנהג מונית

כאשר אנו מבטיחים שגרת עבודה בריאה, בטיחותית וטבעית, שעות העבודה הארוכות עשויות להפוך לפתע אף למהנות.

דאגו לשמור על הבריאות שלכם, על גוף בריא ועל רוגע נפשי, ולצידם, סייעו לנוסעים שלכם להרגיש בנוחות במהלך הנסיעה.

כאשר תעשו את אלו, תוכלו לסגל לכם שגרה נכונה אשר תתיר לרוחכם די זמן לרגיעה ולהנאה.

 

מידע נוסף שיעניין אותך

משתפים את מי שאוהבים

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email

כתבו לנו ונחזור אליכם

Call Now Button
גלילה לראש העמוד