חידושים ושיפורים בתחום המלגזות

אילוסטרציה של מלגזה אדומה

מפעלים אשר מפעילים מלגזות באופן קבוע ידעו יותר מידי תאונות כדי להישאר אדישים, ולאחרונה ניתן למצוא עוד ועוד פתרונות אשר מבקשים לתת מענה לבעיות בטיחות נפוצות בזמן הפעלת המלגזה.

המערכות החדשניות שמתפתחות ללא הרף כדי לתת פתרונות שכאלה נעות ברצף רחב של תחכומים טכנולוגיים – חלקן רותמות את החידושים הטכנולוגיים האחרונים ועושות בהן שימוש מתוחכם ויצירתי, ואילו אחרות עשויות להיצמד לעקרונות פשוטים למדי ולהעניק להם ערך חדש.

שילוב המערכות הללו במקום העבודה יכול ליצור סביבת עבודה בטוחה הרבה יותר, וכך לשמור על ביטחונם של המלגזנים באופן יעיל יותר, כמו גם לשאר עובדי המפעל.

מלגזות חשמליות

הצעד הראשון בשיפור איכות החיים בסביבת המלגזות נעשה עם מעבר למלגזות חשמליות.

אלו מבוססות על אותם העקרונות ממש של המלגזות המקוריות, אך מבצעות את עבודתן תוך ניצול של אנרגיה חשמלית במקום מנוע בעירה.

באופן זה, ניתן להצביע על מספר יתרונות של המלגזות החשמליות:

  • אינן פולטות מזהמים: מכיוון שהמלגזות עובדות באמצעות מצבר חשמלי נטען, ולא באמצעות דלק, הן אינן פולטות אדי דלק רעילים בעת הפעילות שלהם.

היתרון הזה חשוב במיוחד כאשר מדובר בעבודה פנימית בתוך מפעל, שכן ההצטברות של הגזים הרעילים בשטח הסגור מגבירה אפילו יותר את הסכנות שלו ומשפיעה על העובדים כולם.

  • ידידותיים לסביבה: באותו הקשר, השימוש בחשמל הוא נקי הרבה יותר וידידותי לסביבה, וכך עוזר להילחם בבעיית ההתחממות הגלובאלית.
  • עבודה שקטה: יתרון נוסף של המנוע החשמלי על פני מנוע הבעירה הוא ווליום הפעילות שלו.

המנוע החשמלי הוא שקט למדי, וכמעט שאינו יוצר זיהום קול בחלל המפעל.

באופן הזה, המנוע החשמלי עוזר להימנע לפחות ממטרד סביבתי גדול, ובמקרים קיצוניים, אך עוזר להימנע מפגיעות בשמיעה.

  • שילוב של אמצעים אלקטרוניים: המלגזות החשמליות מהוות בסיס מהימן לשילוב של פונקציות אלקטרוניות נוספות אשר עשויות להקל על שלל משימות המבוצעות עם המלגזה.

ביניהן ניתן למנות מנגנונים למעקב אחר פעילות המלגזה, פתרונות נוחות בעת השימוש בה ועוד.

מערכת עטלף – מניעת תאונות בנסיעה לאחור

מערכת עטלף נועדה להילחם בתופעת התאונות המתרחשות כתוצאה מנסיעה לאחור, והיא תוכננה להתריע בפני הנהג על אלמנטים שעשויים להימצא מאחוריו.

המערכת נקראת כך מכיוון שהמנגנון תחתיו היא פועלת מזכיר את היכולות הסונאריות של העטלף.

חיישן הממוקם על חלקה האחורי של המלגזה פולט גלי אולטרה סאונד וקולט את ההד המתקבל, וכך הוא מסוגל לזהות את הימצאותם של אובייקטים מאחוריו.

באופן זה, המערכת מסוגלת לזהות סכנה במרחק של כארבע מטרים מהמלגזה, ובמרחק של כמטר וחצי מכל צד שלה.

כאשר המערכת מזהה סכנה, היא מאטה את מהירות המלגזה עד לכדי עצירה וכך מונעת התנגשות.

בלמי זעזועים

האופי של המלגזות ככלי פתוח ומאסיבי הגבירו את הצורך שלו לבלמי זעזועים בעת התנגשות.

הפתרון המושלם עבור בולמי זעזועים שכאלה הם חומרים קופולימרים – חומרים גמישים וקשיחים שסופגים את מרבית האנרגיה כתוצאה מההתנגשות, אך חוזרים לצורתם המקורית לאחריה.

בולמי זעזועים מחומרים אלו מוצמדים אל המלגזות כיום וממזערים באופן משמעותי את הפגיעות שעשויות להתקבל כתוצאה מהתנגשות לנהג המלגזה, למלגזה עצמה, ולאובייקט בו התנגשה.

באופן הזה ישנה הפחתה משמעותית מהיקף הנזק המתקבל בתאונות, והמלגזנים יכולים להיות בטוחים מתופעות כמו וויפלאש (הצלפת שוט בצוואר ובגב) כתוצאה מתאונות.

מערכת TXP

מלגזן מיומן אשר עובד במהירות, רגיל לפעולה שאמנם חוסכת זמן, אך עשויה לשחוק שלל מרכיבים מכאניים של המלגזה.

הפעולה הזו – היא החלפה מהירה מידי בין ההילוך הקדמי להילוך האחורי.

ההחלפה המהירה הזו גורמת לכלים המכאניים שבתוך המלגזה לשנות כיוון באופן פתאומי ובלתי צפוי, אשר גורם לשחיקה מזורזת שלהם.

בין הכלים הללו ניתן למנות את גלגל התמסורת, הגיר ואף הצמיגים.

מערכת ה-TXP נועדה לתת מענה לבעיה זו באמצעות מנגנון פשוט – היא אינה מאשרת שילוב להילוך הנגדי בטרם ירידה מספקת של כמות סיבובי המנוע.

באופן הזה, המלגזן יוכל להמשיך לעבוד כהרגלו, ולאחר שיחליף את ההילוך, לא ירגיש שלמשך מספר שברירי שנייה המערכת אינה מגיבה לו מפני שהיא ממתינה לירידת כמות סיבובי המנוע – אך מערת ה-TXP תעשה זאת, תשמור כך על המרכיבים הפנימיים של המלגזה ותאריך משמעותית את חייה.

עמדת תצפיתן לזיהוי סכנות ומניעת תאונות

גם בתוך המפעל עשויים להתקבל צמתים שיהוו מקום מפגש בין שתי מלגזות, או בין מלגזה לבין הולך רגל או כלי אחר.

כאשר טווח הראייה אינו רחב דיו, צומת שכזו עשויה להוות סכנה לתאונה, ולכן יש צורך למצוא פתרון כלשהו שיאפשר תנועה נכונה בצומת.

פתרון שכזה היה עשוי להיות הצבת תצפיתן, אדם שכל תפקידו הוא להתמקם בצומת ולהביט לכל צדדיה, ולהתריע אם ישנם שתי מלגזות או יותר אשר מתקרבות אל הצומת באותו הזמן.

הפתרון יכול להיות יעיל, אבל שימוש בעובד רק למטרה זו עשויה להיות בזבזנית למדי.

למרבה המזל, כיום ניתן לעשות בדיוק את אותה פעולה באמצעות מערכת אלקטרונית, "עמדת תצפיתן".

המערכת ממוקמת במרכז הצומת ומזהה אובייקטים המתקרבים אליה מטווח של ארבע עד שמונה מטרים.

כאשר היא מזהה אובייקט שכזה, היא מתריעה עליו, וכך כל מי שנמצא בסביבתו יכול לדעת על התקרבותו.

כל האמצעים לשיפור הבטיחות

הבטיחות היא הדבר החשוב ביותר במפעל, וכדאי לנצל כל אמצעי שבנמצא כדי לשפר את בטיחות הסובבים.

באמצעות החידושים האחרונים עבור מלגזות, והמנגנונים המתוחכמים שפותחו כדי לתת מענה לבעיות נפוצות או לקשיים נקודתיים, ניתן לשפר משמעותית את שגרת העבודה כולה, למזער נזקים, לחסוך בעלויות ואף להימנע מתאונות.

עם זאת, השימוש באמצעים הטכנולוגיים אינו מאפשר הזנחה של נהלי הבטיחות הכלליים בעת השימוש במלגזה, ויש לזכור שאלו ואלו גם יחד הם שיביאו ליצירת סביבה בטוחה באופן המיטבי. כמו כן, חשוב לוודא כי המעסיק דואג להעביר  רענון שנתי למפעילי המלגזה כקבוע בחוק. 

מתעניינים בנוגע להוצאת רישיון נהיגה על מלגזה ? לחצו כאן וקראו אודות הקורס.

מידע נוסף שיעניין אותך

משתפים את מי שאוהבים

כתבו לנו ונחזור אליכם

גלילה לראש העמוד

מבצעים מיוחדים

ללימוד נהיגה על רכב פרטי ידני/ אוטומט

אפשרות לשיעורים כפולים מדי יום

Call Now Button דילוג לתוכן