אנשים שונים מעלים את הרעיון של להפוך להיות נהג מונית מסיבות שונות.
ישנם כאלה שרואים את העבודה באור רומנטי, וחושבים על ההזדמנויות להכיר אנשים שונים ולהתערבב לכמה רגעים עם חייהם.
אחרים רואים בזה פתרון פרקטי נוח, כאשר הם בטוחים בנהיגה שלהם ומאמינים שכדאי להם למנף אותה למקור הכנסה יציב.
אך לפני שממהרים לחפש עבודה כנהג מונית, כדאי להכיר קודם את התהליך ואת כל מה שכרוך באמת בכדי להתחיל לעבוד כנהג מונית.
למי מתאים להיות נהג מונית?
האדם שמתאים להיות נהג מונית מורכב משילוב של שלל תכונות, חברתיות ואסטרטגיות גם יחד.
מצד אחד, נהיגה במונית היא עבודה מול אנשים, ואדם שרוצה להיות נהג מונית צריך לא רק להסתדר עם עבודה מול לקוחות, אלא גם לאהוב אותה.
מצד שני, יש הרבה היבטים עצמאיים בעבודה כנהג מונית, ולכן מי שרוצה לעבוד כנהג צריך להיות בעל הכישורים האישיים להסתדר גם מבחינה זו:
- אדם חברותי:
האדם הטוב ביותר להיות נהג מונית הוא אדם חברותי, אשר יסתדר מצוין עם הלקוחות שלו.
בעת העבודה, הלקוחות הם לרוב האנשים היחידים שהנהג בא איתם במגע, והיכולת ליצור שיחה היא מה שמפריד בין עבודה מונוטונית וממושכת לחוויה של היכרויות בלתי פוסקות.
- אדם שירותי:
לא פחות חשוב מלהיות אדם חברותי, על נהג המונית להיות אדם שירותי.
בסופו של דבר, מדובר על עבודה מול לקוחות, ויש צורך לתת ללקוחות שירות נכון כך שיהיו מרוצים מן הנסיעה.
נהג מונית שירותי יהיה אדם מנומס, סבלני וקשוב לצרכי הנוסע שלו.
- בעל רצון לעבודה בשעות גמישות:
אחד ממאפייני העבודה כנהג מונית היא שעות העבודה שעשויות להיות שונות ומשונות.
לא אחת, נהג מונית יעבוד עד השעות הקטנות של הלילה, וכך אדם שאינו מסוגל להתרגל לעבודה בשעות משתנות ימצא שהוא פעמים רבות אינו כשיר לעבודה.
- נהג זהיר ומוכשר:
אין לשכוח שנהג המונית הוא קודם כל נהג, ולכן עליו להיות בקיא בכל כללי הזהירות והבטיחות של הכביש ולהישמע להם.
במקרה של נהג מונית, הדבר חשוב כפליים – הוא אינו אחראי רק על חייו שלו עצמו, אלא על חייהם של אינספור נוסעים אשר מבקרים במונית שלו.
- אדם סבלני:
על נהג המונית להיות סבלני.
הדבר צריך להתבטא כנהג, כך שיהיה סבלני בכביש ושלא ינהג בפזיזות.
הסבלנות צריכה להתבטא גם באופן שבו הוא מתנהל מול אנשים, שכן מדובר בלקוחות שלו, ועליו להיות סבלני איתם.
לבסוף, על הסבלנות להתבטא גם באופן שגרתי בזמן העבודה – פעמים רבות הנהג עלול לבלות שעות ארוכות בחיפוש אחר נוסעים וללא עבודה, אך עליו להיות סבלני ורגוע.
- אדם שמסוגל לעשות שיקולים כלכליים נכונים:
בסופו של דבר, ישנם הרבה שיקולים כלכליים שהם חלק משגרת יומו של הנהג.
עלויות תחזוקת הרכב, עלויות התפעול, עלויות הדלק ועוד הם משתנים כלכליים שנהג המונית צריך תמיד לקחת בחשבון, ובמיוחד אם הוא עובד באופן עצמאי.
כך, על הנהג להיות בעל משמעת עצמית והיגיון כלכלי, כדי שיוכל לבצע את ההחלטות הנכונות ביותר מבחינת העבודה שלו.
נהג מונית שכיר או בעל "מספר ירוק"?
מי שהוציא רישיון נהיגה למונית יכול על פי חוק לנהוג במונית ולהסיע נוסעים, אך הוא עדיין לא רשאי להפעיל מונית.
סוג רישיון נוסף, אשר מתיר למי שמחזיק בו להפעיל מונית, נקרא "מספר ירוק", וכך הוא מבדיל בין נהגי מוניות שכירים לבין נהגי מוניות עצמאיים.
אז מה ההבדל בעצם?
- נהג מונית עצמאי:
נהג מונית שיש בבעלותו מספר ירוק.
המספר הירוק מהווה אישור להפעיל מונית, וכך האדם אשר מחזיק במספר הירוק יכול לעבוד כעצמאי, כאשר הוא מפעיל רכב אשר נמצא בבעלותו הפרטית.
- נהג מונית שכיר:
נהג שאין בבעלותו מספר ירוק, והוא עובד תחת חברה המפעילה מוניות.
מכיוון שאין בבעלותו מספר ירוק, הנהג אינו רשאי לפעיל מונית.
מנגד, מכיוון שהוא מחזיק ברישיון נהיגה במונית, הוא אכן רשאי לנהוג במונית במידה ומישהו אחר נחשב למפעיל שלה.
כך, הנהג עובד כשכיר עבור תחנת המוניות, חברה אשר מפעילה את המונית.
החל משנת 1997 ובעקבות רפורמה בענף התחבורה הציבורית, כל אדם יכול לרכוש מספר ירוק.
המחירים גבוהים – למעלה מ-200 אלף שקל, או 100 אלף לנהגי מוניות בעלי וותק של חמש שנים – אך אחזקת מספר ירוק אכן מעניקה יתרונות למי שמחזיק בה.
בנוסף להפעלת המונית, מי שמחזיק במספר ירוק יכול גם להשכיר אותו עבור נהגים, או למכור אותו אם ירצה בכך.
מהו רישיון נהיגה למונית
רישיון נהיגה למונית הוא רישיון בדרגת D1, ממשפחת הדרגות של הרישיון המתירים הסעת נוסעים.
קבלת הרישיון מותרת למי שמלאו לו 21 שנה בלבד, אך תחילת הלימוד מותרת כבר מגיל 18 וניתן לבצע מבחן עיוני ומעשי החל מגיל 20.
רישיון D1 מתיר לנהג לנהוג ברכב במשקל של עד 5 טונות, אשר כולל עד לחמישה עשר מקומות ישיבה (מלבד הנהג).
דרגת הרישיון הזו מתירה למחזיק בה לנהוג על מונית, אך בנוסף לכך, המחזיק ברישיון מדרגה זו רשאי גם לנהוג על אוטובוס זעיר ועל רכב סיור.
באילו תנאים יש לעמוד על מנת להוציא רישיון נהיגה
התנאים להוצאת רישיון נהיגה על מונית מיועדים להבטיח שהנהג לעתיד יהיה כשיר לנהיגה ולעבודה, הן מבחינה פיזית ובריאותית והן מבחינה חוקית ומשפטית.
כך, על הנהג לעתיד לעמוד בתנאים הבאים:
- גיל 21 ומעלה
- בעל 8 שנות לימוד לפחות
- בעל רישיון נהיגה B (רכב פרטי) או C1 (רכב מסחרי ורכב עבודה עד 12 טון) עם וותק של שנתיים לפחות
- סיום קורס רישיון למונית
- אישור מהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים
- חדות ראייה של 6/12 לפחות בשתי העיניים ושדה ראייה של לא פחות מ-140 מעלות
- תעודת יושר
- מעבר מבחן עיוני
- מעבר מבחן מעשי (טסט) למונית
קורס רישיון למונית
קורס הרישיון למונית כולל תכנים מגוונים שנועדו להכשיר את הנהג להכיר את הסביבה, את לקוחותיו ולדעת כיצד להתמודד עם בעיות ותקלות שעלולות להתעורר בזמן העבודה.
בין התכנים ניתן למנות בעיקר את הבאים:
- דיני תעבורה: להכרת חוקי התעבורה של המדינה כפי שהם מנוסחים וקבועים בחוק.
- הכרת הרכב: להכרת כל רכיבי המונית בפרט וכלי הרכב בכלל, לרבות לימוד אודות טיפול שוטפים ואודות טיפולי חירום.
- עזרה ראשונה: עבור מקרי חירום ומתוך כך שאופי העבודה הוא מול קהל גדול של לקוחות מאוכלוסיות מגוונות.
- כיבוי אש: למקרה חירום, כך שהניידות הגבוהה של נהגי המונית תתרום לאפשרות להושטת עזרה באופן מיידי.
- חבלה: בדומה לכיבוי אש, הכרת מקרי חבלה כדי לדעת כיצד להעניק סיוע.
- לימודי חברה ועבודה: כדי להכיר את הכללים האתיים של עבודה מול לקוחות, לדעת כיצד לתת להם שירות ואיך להתנהל במונית.
- ידיעת הארץ: קבלת מושג על הרכבה הגיאוגרפי של הארץ מבחינת הכבישים, היישובים השונים והאתרים השונים.
- הסעת ילדים: לימוד על אופן עבודה נכון אל מול ילדים, כך שנהג המונית יהיה מסוגל להתנהל אף מול לקוחות צעירים.
- אנגלית: ריענון השליטה בשפה האנגלית כדי שהנהג יהיה מסוגל להתנהל מול לקוחות שאינם דוברים עברית.
- נהיגה מונעת: כפי שנלמדת בקורס הייעודי שמחייב כל נהג.